تردید درصحت آزمایش هموگلوبین A1Cبا توجه به تفاوت طول عمر گلبولهای قرمز در بیماران

 6 اکتبر2016- یک تیم از محققان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست نشان دادند که صحت آزمایش هموگلوبین A1c می تواند با در نظر گرفتن طول عمر گلبولهای قرمز افراد افزایش یابد، از این آزمون معمولاً برای ارزیابی میانگین قندخون افراد درطول سه ماهه ی گذشته استفاده می‌شود.

نتایج مطالعه‌ی اخیر که در مجله ی Science Translational Medicineمنتشر شد، نشان داد که در نظر نگرفتن طول عمر گلبولهای قرمز در برآورد هموگلبوبین A1cمنجر به خوانش یکسانی برای افرادی با سطح متوسطی از قندخون می‌شود که در حقیقت می‌تواند به میزان 0.8  میلی مول بر لیتر یا 15میلی گرم دردسی لیتر از مقدار واقعی متفاوت باشد.

 آزمون هموگلوبین A1c، در حال حاضر به عنوان استاندارد طلایی برای برآورد نوسانات قندخون بیماران درطی 3 ماه، توسط پزشکان بررسی می‌شود. برای اندازه گیری آن در واقع مقدار هموگلوبین گلیکوزیله در گلبولهای قرمز خون در طول این دوره‌ی زمانی محاسبه می‌شود.

طول عمر متوسط گلبولهای قرمز 120 روز یا چهار ماه است اما عوامل مختلفی می توانند بر این مدت زمان تأثیر گذارند که از جمله می‌توان به تغذیه، استرس و بیماری اشاره کرد. محققان تأثیر تغییرات مقدار هموگلوبین A1cرا بر اساس تفاوت در سن گلبولهای قرمز در 200 بیمار بررسی کردند.

آنها دریافتند که عدم دقت در برآورد هموگلوبین A1cیک سوم از شرکت کنندگان ناشی از تفاوت در طول عمر گلبولهای قرمز آنها است.

دانشمندان در آزمایشات خود، سن گلبولهای قرمز خون بیماران را برای محاسبه‌ی هموگلوبین A1c  در نظر گرفتند و تخمین جدیدی را برای متوسط قند خون این افراد محاسبه کردند. سپس این مقادیر جدید را با خوانش های دستگاه نظارت مداوم بر قندخون (CGM)در این افراد مقایسه نمودند.

نتایج این مقایسه نشان داد که در نظر نگرفتن طول عمر گلبولهای قرمز خون بیماران، سبب می‌شود نتایج هموگلوبین A1cبرای افرادیکه مقدار قندخونشان در طی این مدت به طور گسترده ای با هم متفاوت بوده است، یکسان محاسبه شود. این نوع محاسبه سبب می‌گردد مقادیر بدست آمده به طور قابل توجهی از مقدار هدف تا 0.8  میلی مول در لیتر یا بیشتر دورتر باشند و در محاسبه‌ی هموگلوبین A1cیک نفر از هر سه بیمار مقدار واقعی اشتباه محاسبه شود.

برای مثال برای بیماری با مقدار هموگلوبین A1cبرابر با 8.1درصد(یا 65mmol/mol) مقدار قندخون برآورد شده برابر با 10.3میلی مول بر لیتراست، هنگامیکه محققان طول عمر گلبولهای قرمز این فرد را تنها برای 45 روز دراین محاسبات به عنوان یک عامل وارد کردند، مقدار قندخون بیمار 11.6میلی مول بر لیتر محاسبه شد.

به طور کلی این مطالعه نشان داد ترکیب سن گلبولهای قرمز بیمار با مقدار هموگلوبین A1cمی‌تواند دقت و صحت این آزمون را افزایش دهد. محققان معتقدند با افزایش دقت و صحت اندازه‌گیری هموگلوبین A1cمی‌توان موارد جدیدی از افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 را شناسایی کرد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/scientists-question-accuracy-of-hbA1c-testing-due-to-red-blood-cell-age-variability-91218453.html